ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم
سرخط خبرها

یادی از عماد مغنیه، بنیان گذار یگان نظامی حزب ا... لبنان در پانزدهمین سالروز شهادتش | عمود مقاومت لبنان

  • کد خبر: ۱۴۹۹۱۸
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
یادی از عماد مغنیه، بنیان گذار یگان نظامی حزب ا... لبنان در پانزدهمین سالروز شهادتش | عمود مقاومت لبنان
عماد مغنیه که در میدان جنگ با لقب حاج رضوان شهرت داشت، بیش از بیست سال تحت تعقیب موساد و عوامل اسرائیلی بود

آزاده چشمه سنگی | شهرآرانیوز؛ اوایل دهه هشتاد بود که اسرائیلی‌ها به نیت اشغال لبنان، به بیروت حمله کردند. عماد مغنیه در آن روز‌ها با برادران هم پیمان فلسطینی خود در بیروت ایستاد و از پیشروی اسرائیلی‌ها جلوگیری کرد. با ادامه جنگ، عماد مغنیه نیز به جنبش أمل پیوست و به این ترتیب نقش مهمی در انتقال سلاح و تجهیزات نظامی از فلسطین به لبنان ایفا کرد. سیدحسن نصرا... که از «أمل» به حزب ا... رفت، مغنیه نیز به برادر دیرین خود پیوست و در ادامه، یگان نظامی حزب ا... لبنان را تأسیس کرد. او که در جایگاه نظامی خود، وظیفه فرماندهی گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب ا... را بر عهده داشت، به گفته سیدحسن نصرا... رأس هرم ساختار جهادی و مغز متفکر حزب ا... بود، زیرا طراحی تمام عملیات نظامی حزب ا... با او بود و هیچ نقشه‌ای نبود که با هدایت او به هدف نرسد.

عماد مغنیه که در میدان جنگ با لقب حاج رضوان شهرت داشت، بیش از بیست سال تحت تعقیب موساد و عوامل اسرائیلی بود و آمریکا ۲۵ میلیون دلار برای شناسایی او جایزه تعیین کرده بود تا جایی که از فرط استیصال و درماندگی، ادعا می‌کرد حاج رضوان دوبار جراحی پلاستیک در چهره خود انجام داده تا شناخته نشود، اما به نقل از نزدیکانش، دری نبود که حاج رضوان دومرتبه از آن عبور کند. قرارهایش را با موبایل و تلفن هماهنگ نمی‌کرد و هربار در محافل گوناگون با نامی متفاوت ظاهر می‌شد. محافظ نداشت و در تمام عمر چهل و شش ساله اش زندگی مخفیانه‌ای در پیش گرفته بود تا هیچ چیز سد رسیدن او به اهداف مقدسش نباشد.

عماد مغنیه که روزی خودش در جنوب لبنان به دنیا آمده بود، همانجا درس خوانده بود و مهارت‌های نظامی را آموخته بود، در سال ۲۰۰۰ با آزادسازی این منطقه از اشغال اسرائیل دین خود را به وطن ادا کرد. شش سال بعد در جریان جنگ سی وسه روزه با هدایت هوشمندانه نیروهایش، نبردی را که تمام جهان انتظار داشتند با پیروزی اسرائیل خاتمه پیدا کند، مقتدرانه با پیروزی حزب ا... خاتمه داد. در اثنای این جنگ نیز، نیرو‌های اسرائیلی که از ترور با شلیک موشک‌های نظامی به خودرو حامل او، ناکام شده بودند، برادرش فؤاد مغنیه را در جنوب لبنان ترور کردند تا با کشاندن او به مراسم تشییع برادرش کار را تمام کنند، اما او هرگز در آن مراسم شرکت نکرد و این بار نیز دشمنش را مستأصل و درمانده کرد.

اقتدار نظامی و درایت او در جنگ سی وسه روزه از یک سو و تحقیر جهانی اسرائیل که با حمایت همه جانبه آمریکا در برابر لبنان مغلوب شده بود، از سویی دیگر تل آویو را مصمم کرد تا با طراحی نقشه ترور بار دیگر به فکر حذف کلیدی‌ترین مهره نظامی حزب  ا... بیفتد. نقشه‌ای که ایهود اولمرت نخست وزیر وقت صهیونیست با پشتیبانی جرج بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا تدارک دید. در نتیجه سال ۲۰۰۸ بمبی که ساخته سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بود از سوی رژیم صهیونیستی از طریق اردن به دمشق منتقل شد و با انفجار خودرو حامل عماد مغنیه، پس از بیست سال چریک دست نیافتنی خاورمیانه را به ظاهر از رأس تشکیلات حزب ا... برداشت و بعد‌ها اقرار کرد هدف از این ترور کاهش توان نظامی لبنان در تداوم روند اجرای عملیات علیه اسرائیل و ایجاد هراس در دل رهبری حزب ا... بوده است.

جهاد مغنیه، فرزند «حاج رضوان» نیز که همچون پدرش گام در مسیر رشادت، مقاومت و مبارزه گذاشته بود، ۷ سال پس از شهادت پدر توسط رژیم غاصب صهیونیستی به شهادت رسید و در جوار عماد مغنیه به خاک سپارده شد.
در حالی که سیدحسن نصرا... دبیرکل حزب ا... لبنان پس از این ترور در مراسم تشییع عماد مغنیه اعلام کرد: صهیونیست‌ها شهادت حاج عماد را یک دستاورد بزرگ می‌دانند در حالی که ما این شهادت را بشارت عظیمی برای پیروزی آینده می‌دانیم و حاج رضوان عمود مقاومت باقی خواهد ماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->